Een ondernemer wil hard groeien en zet een groot reclame budget in om klanten te werven. Het klanten bestand stijgt. Alleen aan het einde van het jaar is er een nettoverlies. Uiteraard door de hoge marketingkosten. Budget naar beneden of juist keihard door knallen?

De kosten gaan voor de baten uit

Een ruime bruto marge lijkt mooi. Daar sturen handelaren op. Vaak kost het verwerven van een deal geld, via bijvoorbeeld google adwords en via gratis sampling. Dan kan die marge zo in één keer verdwijnen. Vaak is er zelfs verlies op een eerste productaankoop. Dit is niet erg zolang jij je acquisitiekosten kent.

Winstgevende klantrelatie

Hopelijk heb je in de eerste fase van het ondernemen kunnen ervaren hoelang een klant loyaal blijft en herhalingsaankopen doet. Hopelijk heb je bijgehouden hoeveel geld (en tijd!) je er in hebt gestoken. Dan kan je doorrekenen wanneer er een breakeven is op een klantrelatie. Misschien zijn klanten het gehele eerste jaar wel verliesgevend en daarna heel winstgevend.

Tot in de dood ons scheidt?

Zo’n rekensom is nodig ter verantwoording van je marketingbudget en je prijsstelling. Er zijn natuurlijk vele voorbeelden waarin bedrijven zich blind gerekend hebben en de markt hen heeft beduveld. Denk aan Senseo waar het patent op de koffiepads geen stand hield. Of de vele internetabonnementen die vervallen doordat de klant al snel gratis kon krijgen.

Calculerend investeren

Zie jij een duidelijke relatie tussen acquisitiekosten en uiteindelijke omzet? Heb jij de liquide middelen om voor te financieren? Dan is die rekensom cruciaal om te kiezen voor investeren in je groei.

MKB Groei Gemak helpt bij winstgevendheid.

Passie voor MKB

Ik word heel blij wanneer ik help bij het behalen van succes. Vertel jij mij jouw ambitie?

Bel 06 46 21 63 91