Ben jij een benchmarker?

Van mij mag jij best kijken of jouw bedrijf op verschillende punten beter of slechter scoort dan een collega. Of het daadwerkelijk iets zegt over jouw succes of de levensbestendigheid van je toko is te betwijfelen. Vaak zeggen deze cijfers weinig specifieks en gaat het over eenheden die vandaag de dag alweer achterhaald zijn. Wat wil jij nou echt weten?

Opkomst van cijfers

In grote organisaties en de politiek zijn (vergelijkings)cijfers heilig. Het zijn stokken om een verantwoordelijken mee te slaan. En die kunnen van pas komen. Ook bij MKB bedrijven zie ik steeds meer modellering van het bedrijf. Rendementsdenken en kwantificeren van processen. Daar heb ik niets op tegen zolang het slechts een onderdeel is van beoordelen. De nuance is belangrijk.

Minimale verschillen

De omzet bij je concurrent stijgt sneller dan bij jou. Nou en? Misschien neemt hij meer risico door een deel van zijn reserves in te zetten voor korte termijn marketingcampagnes. Wanneer dat niet jouw beleid is, zou ik daar weinig van aantrekken. Je bent op de ranglijst van lijstje XYZ 3 plaatsen gedaald. Nou en? Vaak is dit een normaalverdeling en hoef jij je pas zorgen te maken wanneer je achter het peloton rijdt.

Maximaal vernieuwen

Een belangrijk onderdeel van groei is experimenteren. Dat betekend nieuwe dingen doen met een kans op mislukking. Veel benchmarkpunten gaan over zaken die al jaren worden gemeten. Mogelijk scoor jij even minder, juist omdat jij wel met innovatie bezig bent. De eerste auto was vast niet sneller dan een paard, maar wel het begin van een revolutie.

Onnodig vergelijken

 

Afwijken is wijs!

Zorg vooral dat jij duidelijk hebt wat jij wilt weten. Waar mag jij op beoordeeld worden? Hoe ga je dat meten? En wanneer spreek je van een alarmerende afwijking? Wanneer je enkel naar je directe omgeving blijft kijken heb je niet door dat de echte wereld veranderd. Dan ben je net als de Dino’s tot het laatste moment tevreden, terwijl je ten dode bent opgeschreven

Passie voor MKB

Ik word heel blij wanneer ik help bij het behalen van succes. Vertel jij mij jouw ambitie?

Bel 06 46 21 63 91