Nog geen vijf jaar terug kreeg ik regelmatig nieuwsbrieven van warenhuizen vol aanbiedingen die niet op mij van toepassing waren. Tegenwoordig zijn er met CRM systemen en cookies al veel gerichtere mailings te versturen. Maar nog steeds stoor ik mij aan onnodige reclameboodschappen.

Vijf stappen om beter aan te sluiten op je klant.

Stop met Spam!

Stap 1: Zorg dat je klant echt een (potentiele) klant is. 50% van mijn e-mail is nog steeds ongevraagd van bedrijven die ik niet ken. Een opt-in of useraccount is je eerste mogelijkheid om wensen van je klant te achterhalen. Vooral bij display advertenties scheelt dit stevig in het budget.

Ik ben geen vrouw!

Stap 2: Zorg dat je gedifferentieerde content hebt voor de verschillende klantsoorten. Een alleenstaande man heeft andere behoeften dan een gepensioneerd stel. Nog beter; zorg dat ál je communicatie aansluit bij de ontvanger. Drukwerkdeal.nl laat jou enkel foto’s van hun medewerkers zien die jij (met jouw profiel) daadwerkelijk kunt ontmoeten. Andere klanten zien andere medewerkers.

Ken mijn koopproces.

Stap 3: Zorg voor een passende vorm. Er wordt ruim geëxperimenteerd met verschillende benaderingen van de vele soorten menstypen. Impulsieve mensen kopen mogelijk snel bij een motiverend filmpje met een directe koop-knop. Denkers zien liever een tabel met overzichtelijke vergelijkende data en denken er nog even een nachtje over na.

Respectvol retargetting

Stap 4: Wees actueel. Ik vind niets vervelender dan ads en nieuwsbrieven van producten die ik net gekocht heb. Uiteraard is dit moeilijk om te achterhalen. Toch snapt iedereen dat ik niet binnen 5 minuten nogmaals reclame wil zien van een website die ik net heb afgesloten. Timing is alles.

Wees altijd attent

Stap 5: Die timing kan proactief nóg scherper. Denk vanuit je klant. Ken zijn wereld. Speel in op de levensfases en behoeftes die zij meemaken. Toen ik net verhuist was, heb ik nergens online (bewust) gerichte reclame of content gezien die daar op aansloot. Terwijl jij en ik genoeg sporen achterlaten om zo’n kans tot verbinding op te pakken.

Conversie en tevreden klanten krijg je door hen op de eerste plaats te zetten en passend te benaderen.

MKB Groei Gemak helpt bij gesegmenteerde reclame en marketing.

Passie voor MKB

Ik word heel blij wanneer ik help bij het behalen van succes. Vertel jij mij jouw ambitie?

Bel 06 46 21 63 91