Wanneer ik naar het theater of een klassiek concert ga, dan verwacht ik een luxe en klantgerichte avond. Zo’n avondje uit is duurder en voelt exclusiever dan gewoon naar de bioscoop. Toch kom ik vaak teleurgesteld thuis. Waarom snappen gesubsidieerde cultuurinstellingen het woord ‘klant’ niet?

Krijg de bezoekers binnen

Elke organisator heeft wel eens een optreden wat minder verkoopt. Een commerciël bedrijf als ID&T geeft dan alle kaarthouders een 2e kaartje gratis. Dan zijn er tweemaal zoveel consumenten voor de horeca. Een cultuurinstelling geeft meteen al een 2e kaart gratis, waardoor er niet meer mensen komen maar wel de omzet halveert.

Zorg dat bezoekers spenderen

Een bioscoop heeft 15 minuten trailers voordat de film echt begint. Dan hebben mensen ruim tijd om nog wat eten en drinken te kopen. Bij een recent Fado concert werd extra benadrukt dat dit exact om 20:30 begint, waardoor iedereen om 20:20 binnenkomt en rechtstreeks doorloopt naar de zaal.

Wees beschikbaar voor de klant

Klanten bedenken s ’avonds wat zij willen doen ter vermaak. Elke sauna, kartbaan of klimhal is dan te bereiken. Uiteraard is een gesubsidieerd poppodium niet te bereiken wanneer het mij om 19:00 niet lukt om de kaarten te printen. Alleen tijdens kantooruren willen zij de telefoon opnemen.

Voorkom afhankelijkheid

Gezonde ondernemingen willen niet afhankelijk zijn van slechts één geldstroom. Zij hebben duidelijk wie hun klanten zijn en waar die om vragen. Het is logisch dat veel culturele instellingen kritiek hebben op de korting van hun subsidie. Hun hele beleid is ingericht op de subsidient en niet op de bezoeker.

Halve verandering is geen verandering

Om te groeien moeten veel organisaties hun gedrag veranderen. En dat lukt niet met huidige medewerkers en bestuurders. Die houden vast aan oude gedachten met alle weerstand tegen verandering die daarbij hoort. Dit creëert een spagaat waar niemand blij mee is. De klanten niet, de medewerkers niet en ook de subsidienten niet.

Slachtofferrol

Ik wacht nog op meer culturele instellingen die als missie hebben om onafhankelijk te opereren van subsidies. Bij een gezonde winstgevende organisatie ontstaat ruimte. Ruimte voor bijvoorbeeld laag commercieel interessante optredens. Deze instellingen zijn er wel. Alleen hoor je hen niet. Want zij hoeven niet te huilen in de media voor publieke steun.

MKB Groei Gemak helpt bij klantgericht ondernemen.

Passie voor MKB

Ik word heel blij wanneer ik help bij het behalen van succes. Vertel jij mij jouw ambitie?

Bel 06 46 21 63 91