Een decennia geleden ging het leeuwendeel van marketingbudget nog naar TV en Radio reclame. Tegenwoordig gaat een groeiend deel naar advertenties op internet. Wil je meedoen dan moet je investeren in, en adverteren op Facebook. Is dat wel zo? En hoe dan?

Drie soorten media aandacht

Er bestaat onderscheid tussen betaalde media aandacht, eigen media aandacht en ontvangen media aandacht. De eerste soort heeft het niveau van zenden aan de massa. De tweede gaat over een dialoog aangaan met je doelgroep. En de derde heb je weinig controle over. Dan wordt er over jou gesproken.

Drie soorten Facebook aandacht

Deze driedeling bestaat ook bij Facebook. Respectievelijk; adverteren op Facebook. Een eigen pagina beheren, inclusief dialoog. Of posts en likes van anderen over jou. Welk van deze lijnen verdient de aandacht waar iedereen zo vol overtuiging over praat?

Van schreeuwen naar praten

Los van Facebook is er een verschuiving gaande van betaalde aandacht naar de andere twee media. Die zijn minder goed te beheersen waardoor het voor veel ondernemers nog eng is. Het lijkt echter de belangrijkste manier te worden om een relatie op te bouwen met je klant. Een relatie is immers een tweezijdig fenomeen.

Gerichter gaan schreeuwen

Valt betaalde aandacht zoals tv reclame (of Youtube pre-rolls) dan straks weg? Waarschijnlijk niet. Alleen het budget zal verschuiven. Nog steeds wil jij de doelgroep benaderen die jou mogelijk nog niet kent. Dat kan via betaalde kanalen. Alleen de dominantie, en verwachtingen over het succes, zullen veranderen.

Veel meer gaan luisteren

Kijk eens goed hoeveel geld jaarlijks naar banners, advertenties, radio en tv zendtijd of schreeuwerige billboards gaat. Neem de helft daarvan en zet het in op eigen media om de dialoog aan te gaan. Vraag bijvoorbeeld klanten om hun mening via een web-enquête. En kijk hoe langzaam aan er steeds meer over jou wordt gesproken.

Van ratio naar relatie

Wil je toch met de Facebook hype meedoen? Zet dan niet in op betaalde advertenties op dit platform. Zorg dat je relevante content deelt met je doelgroep. En waardeer het wanneer zij over je praten. Conversie is vast moeilijker te meten. Maar we weten allemaal dat een relatie aangaan aandacht verdient en geen koude rekensom is.

MKB Groei Gemak helpt met nieuw klantcontact.

Passie voor MKB

Ik word heel blij wanneer ik help bij het behalen van succes. Vertel jij mij jouw ambitie?

Bel 06 46 21 63 91