Welke klant is jou meer waard? De klant die elke dag langs komt om voor zijn pakje peuken of de klant die eenmaal per week een krat bier haalt? En is er verschil tussen een klant die gisteren een kilo appels kocht of de klant die vorige maand zijn verjaardag hapjes haalde?

Recency, Frequency, Monetary

Eerder heb  ik het gehad over loyaliteit. Niet elke klant is gelijk en verdient dezelfde aandacht. Om rendement te laten groeien, wil je weten wie je beste klanten zijn. Dat kan je meten aan de hand van hun afname gedrag. Hoe vaak koopt men? Hoeveel besteedt men? En wanneer was de laatste aankoop?

Klantwaarde bijhouden

Wanneer jij moet kiezen, geef jij hopelijk de beste klant voorrang. Dat is slim bij stabiel gedrag van de klant. Vanuit het koopgedrag kan je ook zien of er verandering is. Besteed tijdig aandacht aan klanten die ‘wegzakken’. Bijvoorbeeld als ze al ongewoon lang niet zijn geweest. We willen immers geen goede klanten verliezen.

Profiel van je topklant

Wanneer je weet wie je beste klanten zijn, kan je die koppelen aan een profiel. Wat zijn gemeenschappelijke eigenschappen van die klanten? Komt hun leeftijd, inkomen, woonstijl, of gezinssamenstelling overeen? Grote kans dat anderen met dat profiel ook goede klanten voor jou kunnen zijn.

Iedereen is bekend

Nederland is behoorlijk goed in kaart gebracht. Per postcode zijn profielen te onderscheiden. En tegenwoordig is met internetdata ook veel inzicht te krijgen in gebruikersprofielen online. Wil je groeien in afzet? Richt je dan op soortgelijke mensen als jouw favorieten klanten. Er zijn genoeg bedrijven die je kunnen vertellen waar ze zitten.

MKB Groei Gemak helpt bij het segmenteren van jouw afnemers.

Passie voor MKB

Ik word heel blij wanneer ik help bij het behalen van succes. Vertel jij mij jouw ambitie?

Bel 06 46 21 63 91