Je nieuwe medewerker is een hoogopgeleide vent, rechtstreeks uit de collegebanken, opgeleid in marketing. Hij schrijft veel beleid, maar heeft weinig daadkracht. Een andere collega is een gladde verkoper die eigenlijk alleen maar klanten scoort die niet bij het bedrijf passen. Een derde persoon zit de hele dag achter Facebook, ‘likes’ te scoren en noemt dat PR. Waar gaat het mis?

Verwarring rondom klanten werven

Het bestaansrecht van jouw bedrijf wordt bepaald door de mate waarin er afnemers zijn die voor jouw werk willen betalen. En jij moet zorgen dat die deal gemaakt wordt. Hoe noem je dat? Veel ondernemers gebruiken termen als verkoop, marketing, reclame en public relations (PR) door elkaar. Dat vraagt om teleurstelling.

Acties om de taart te krijgen

Marketing is een afgeleide van ‘market getting’. Zorgen dat jij een stukje van de taart krijgt. Het is een werkwoord en vraagt dus om daadkracht. Omdat je niet iedereen als klant wilt vraagt het ook om keuzes maken en beleid. En waarschijnlijk ook om nazorg en behoud van klanten. Verschillende vaardigheden.

Binnenhalen van omzet

Ik beschouw marketing als paraplu voor het klanten werven. Verkoop is daarvan de activiteit waarin iemand zorgt dat er deals worden gesloten tussen de juiste klanten en jouw bedrijf. Een verkoper mag je afrekenen op zijn verkoopresultaten (op korte termijn).

Beinvloeden van het speelveld

PR en reclame zijn activiteiten waarmee en positief werkveld wordt gecreëerd voor de verkopers. Door een herkenbare naam in de markt te zetten en aan te sturen op vertrouwde relaties zijn klanten sneller te vinden en te binden. Dit zijn vaak taken die niet direct tot omzet leiden.

Weet waarvan je eet

Coca cola geeft jaarlijks miljoenen uit aan reclame, sponsoring en andere uitingen voor naamsbekendheid. Daar verdienen zij niets aan. De handel wordt gecreëerd door verkopers die zorgen dat hun producten in de supermarkten, in de bioscopen en in de voetbal stadions komen.

Duidelijkheid in taak en vaardigheid

Niet iedereen die zich markerteer noemt (iemand die ‘markt pakt’) heeft de vaardigheden die jij nodig hebt om jouw team te completeren. Besef goed wat jij nu nodig hebt om het bedrijf verder te helpen. Iemand die creatieve reclame campagnes bedenkt? Een analyticus die een strakke marktverkenning maakt? Of een verkoper die van deur tot deur loopt?

MKB Groei Gemak helpt bij opzetten van de juiste ‘market getting’.

Passie voor MKB

Ik word heel blij wanneer ik help bij het behalen van succes. Vertel jij mij jouw ambitie?

Bel 06 46 21 63 91