Heb jij ook in een deuk gelegen? De politieke campagnes voor de provinciale verkiezingen brachten weer lachwekkende, zorgwekkende en soms zelfs demotiverende filmpjes en posters. Meteen was weer duidelijk dat zij niet gewend zijn om commercieel en klantgericht te denken. Waarom werken veel van hun campagnes niet?

Dure tijd en aandacht

De kijker of ontvanger haakt vaak al in de eerste seconde af. Weinig partijen laten meteen zien dat zij de stemmer begrijpen. Bij elke reclameboodschap of oproep denkt de ontvanger “What’s in it for me?” Het eerste beeld of de slogan moet aansluiten bij iets wat leeft bij de lezer. Je vraagt immers kostbare aandacht.

Herkenbare problemen

Wat uiteraard goed werkt is inspelen op een angst of irritatie. “Wil jij voorkomen dat jouw huis onder water staat?”, “Geen flat voor mijn deur!” of “Minder files”. Zelfs bij kleine herkenning grijp je de aandacht. Dat is de basis om je boodschap over te brengen.

Oneindige dromen

Nog mooier is uiteraard aanspreken op verlangens. Iedereen heeft dromen en ambities. Laat zien dat jij die begrijpt, herkent en misschien kan verwezenlijken. Een Axe reclame waar honderden vrouwen op een man afrennen spreekt waarschijnlijk menig puberale jongen aan. Een mooi alert signaal.

Blijf niet bij jezelf

Een veel gemaakte begrijpelijke fout is uitgaan van eigen krachten. De slogan van veel politieke posters gaat over de eigen kernwaarden. Die zijn zeer zeker relevant om te ‘verkopen’, alleen hebben geen signaalfunctie. Klantgericht denken heeft het niet over een ‘lean’ ambtenarenapparaat. De klant wil minder belasting betalen voor ambtenaren.

Universele wensen

“I want to get paid. I want to get laid. Or I want to get made.” Geld, lust en status zijn veel gebruikte peilers voor de basis van een communicatie uiting. Sluit jouw beeld en tekst aan bij een van deze drie dromen?

MKB Groei Gemak helpt bij sterke marketing campagnes.

Passie voor MKB

Ik word heel blij wanneer ik help bij het behalen van succes. Vertel jij mij jouw ambitie?

Bel 06 46 21 63 91