Een nieuwe baan omdat je een directeur in de supermarkt tegen komt. Een nieuwe liefde doordat je toevallig bij de ontbijtafdeling stond. Geen auto ongeluk omdat je iets langer in de winkel bleef. En dat allemaal omdat per ongeluk dat pak cornflakes tussen jullie in op de grond viel. Toeval is overal. Toeval heeft invloed.

De dobbelsteen rolt

“Het begrip serendipiteit (Eng: serendipity) wordt omschreven als een gelukkig toeval, een aangename verrassing, het vinden van iets dat bruikbaar is maar waarnaar niet speciaal gezocht werd, dat niet verwacht werd.” Veel groei komt voort uit toevalligheden. En dat gaat in tegen onze wens tot regie.

Onderdeel van het spel

Toeval is niet te sturen, maar wel te herkennen en te erkennen. Een ondernemer die eens geluk heeft gehad met aanname van een goede accountmanager hoeft niet altijd succesvol te zijn. Het is een psychologisch verschijnsel dat we succes onszelf graag aanrekenen. En daar lopen we meer risico mee, dan met toeval zelf.

Willekeur van de kanskaart

Met ondernemer bespreek ik graag scenario’s. Door over een bandbreedte te spreken hou je rekening met de invloed van toevalligheid. Gaat je leverancier failliet, dan zit je in een slecht scenario. Staat jouw vakantiehuisje deze zomer naast die van een grote potentiele klant, dan ziet de wereld er opeens heel anders uit.

Vergissing van de bank

In evaluatie gesprekken zijn we er goed in om zaken te wijten aan pech. Maar hoe vaak bespreek jij waar er serendipiteit was? Bij serendipiteit is succes namelijk vrij moeilijk te herhalen. Daar kan je geen beleid op maken. Doe dat dus ook niet. Erken dat de wereld je een bonus heeft gegeven. Geniet, en ga verder met nuchter ondernemen.

MKB Groei Gemak houdt je graag een spiegel voor.

Passie voor MKB

Ik word heel blij wanneer ik help bij het behalen van succes. Vertel jij mij jouw ambitie?

Bel 06 46 21 63 91