Op de vulkanische heuvels in Japan is weinig ruimte voor landbouw. Rendement van het gewas moet hoog zijn en eigenlijk elk jaar beter worden. Al generaties lang proberen, evalueren, herhalen en delen families hun methoden om te optimaliseren. Waarom vallen veel hollandse ondernemers dan nog jaarlijks in dezelfde kuil?

Maken van een zaaiplan

Jaarlijks help ik mee op meerdere festivals. Daar worden veel van de keuzes elk jaar opnieuw gemaakt. Deels begrijpelijk door verandering van de omgeving, vraag van klanten en budgetten. Deels doordat er nieuwe mensen meehelpen en er geen kennis is vast gelegd.

Leren van de oogst

Culturele ondernemers hebben het moeilijk in de huidige economie. Maar ik wil hen graag ook aanrekenen dat zij het zichzelf moeilijk maken. Laat ik voorop stellen dat wij wereldwijd de best georganiseerde festivals hebben. Alleen ik zie vaak dat er fouten worden gemaakt die in eerdere jaren waren verholpen. Waarom wordt de kennis, zoals in Japan, niet van jaar op jaar, van generatie op generatie doorgegeven?

Mentaliteit van de boer

Een van de verklaringen is volgens mij het type ondernemer. Het hoofd van een festival of culturele instelling is meestal een creatieveling. Goed in exposeren van kunst, het aantrekken van bands of het uitdragen van een beleving. Strak organiseren en runnen van projecten heeft helaas weinig met creativiteit te maken. Daarbij staat precisie, overzicht, planning en foutvermindering centraal.

Optimaliseren van je gewas

Een groeiende onderneming moet blijven innoveren. Besef je goed welk deel radicaal en welk deel incrementeel, in kleine stapjes, moet veranderden. Wanneer processen of organisatieonderdelen enorm verschillen in dynamiek, dan horen daar ook andere leiders bij. Heb jij wel een geduldige Sawa manager in dienst?

MKB Groei Gemak helpt bij kennisoverdracht.

Passie voor MKB

Ik word heel blij wanneer ik help bij het behalen van succes. Vertel jij mij jouw ambitie?

Bel 06 46 21 63 91