Jij begrijpt en voelt waarschijnlijk nog precies waarom je het bedrijf bent begonnen. Jij hebt helder voor ogen welke normen en waarden daar bij passen. En voor jou zijn veel taken vanzelfsprekend omdat ze passen bij die kern van het bedrijf. Dat geldt niet automatisch voor je collega’s.

Vertel het verhaal

Een nieuwe collega weet meestal goed wat het bedrijf doet en welke behoefte van klanten wordt vervuld. Maar weet hij ook meteen waarom en hoe jullie het werk doen? In veel organisaties zie ik dat de eigenaar aan nieuwe klanten en medewerkers vergeet uit te leggen wat het ontstaan en bestaansrecht is van het bedrijf. Dat is voor hem of haar zo vanzelfsprekend.

Deel de ziel

Wanneer een medewerker niet weet waarom een bepaalde taak wordt uitgevoerd, zal hij met minder enthousiasme de taak vervullen. Suggesties voor verbetering van het werk blijven achterwege en voor nieuwe collega’s wordt het steeds minder duidelijk wat er precies wordt verwacht. De ziel vervliegt.

Toon je traditie

Het is de taak van de directie om te zorgen dat de nodige elementen van cultuur duidelijk zijn. Waar kan ik het ontstaansverhaal van jouw bedrijf lezen? Wanneer toon en beloon jij gedrag dat aansluit bij de gewenste cultuur? Welke relikwieën vind ik in het bedrijf die symbool staan voor jullie trots en succes? Wie introduceert nieuwe mensen in de informele kant van het werk? De sociale verhoudingen, de ongeschreven regels en inspirerende bedrijfsverhalen?

Regelmaat maakt rituelen

Wat voor jou als herhaling kan voelen, kan voor veel mensen binnen het bedrijf gezien worden als belangrijk ritueel. Bijvoorbeeld de opening van de week of van een bepaald seizoen met steevast hetzelfde verhaal. Een gezamenlijke activiteit die koers geeft. Een eikpunt voor hen die nieuw zijn. Blijf daarom uitdragen waar het bedrijf voor staat. Zodat uiteindelijk iedereen de cultureel uitdraagt.

MKB Groei Gemak helpt bij bestendigen van cultuur.

Passie voor MKB

Ik word heel blij wanneer ik help bij het behalen van succes. Vertel jij mij jouw ambitie?

Bel 06 46 21 63 91